5 manieren om je brein écht rust te geven (en een potje netflixen hoort daar niet bij)

Omdat je hoofd je dankbaar is als je het zo nu en dan een pauze geeft. Vijf manieren om je brein écht tot rust te laten komen.

Het klinkt logisch: je brein moet uitrusten om de hectiek van de dag bij te kunnen benen. Maar hoe je dat dan precies doet, is net wat ingewikkelder. Zo lijkt het bijvoorbeeld een goed idee om na je werkdag op de bank te ploffen en een serie op te zetten, maar je zet je brein dan nog steeds aan het werk om alle prikkels die binnenkomen te verwerken. Welke activiteiten wel echt helpen? Van die bank komen, bijvoorbeeld.

Volgens Alex Soojung-Kim Pang, auteur van het boek Rest: why you get more done when you work less, komt je brein namelijk het meest tot rust als je actief in plaats van passief bent. “Buiten een rondje lopen of sporten geeft ons juist meer in plaats van minder energie,” vertelt hij in een artikel voor The Washington post.

Hoewel we met onze vaak drukke agenda’s moeite hebben om daadwerkelijk mentaal tot rust te komen, is het volgens Pang iets wat je kunt leren. Hij adviseert om dagelijkse rituelen te creëren, zodat het een groter onderdeel van ons leven wordt. Vijf manieren om dat te doen.

Tot rust komen in 3, 2, 1

Neem actieve rust. Ga wandelen, sporten, doe wat yoga-oefeningen of rommel wat aan in de tuin. Het zal je brein meer rust geven dan bankhangen met de televisie aan.
Zoek een (nieuwe) hobby, zoals breien, pottenbakken, tekenen of vogels kijken. Volgens Pang zorgt een serieuze hobby voor meer rust en ruimte in het hoofd.
Neem vaker pauze. En dan niet een ellenlange pauze aan het einde van je werkdag, maar ook tussen je taken door. Al is het maar vijf minuten. In die paar minuten geef je je hersenen namelijk de kans om even op adem te komen.
Houd bij waar je tijd naartoe gaat. Schrijf twee weken lang ieder halfuur op wat je gedaan hebt. Waarschijnlijk ontdek je bepaalde patronen en door het zo zwart op wit op papier te zien, kun je andere prioriteiten gaan stellen.
Neem (als dit kan) regelmatig vakantie. Zo is het beter om drie keer één week vakantie te nemen, dan één keer drie weken te pakken. Dat komt omdat je hersenen gemiddeld na een week vakantie maximaal uitgerust zijn.

Meer lezen

Hoe kom je toch tot rust als drukte bij je leven hoort? 
Minder of juist meer werken: zo bepaal jij hoe je in je werk staat. 
Slechte nacht gehad? Dit kun je overdag doen om je beter te voelen. 

Tekst Bente van de Wouw  Bron The Washington post  Fotografie Matthieu Jungfer/Unsplash.com
Gepubliceerd op 1 februari 2024

Scroll naar boven