Beter slapen? Doe wat de Finnen doen

Uit onderzoek blijkt dat de Finse bevolking bovengemiddeld goed slaapt. Wat hun geheimen zijn? Dat lees je hier. 

Ze zijn niet alleen bovengemiddeld gelukkig, in Finland, ze slapen ook beter. Heeft vast met elkaar te maken, redeneerde het Britse Happy Beds-team. Zij ontfutselden de noorderlingen deze zeven tips.

1. Fris je dekbed wekelijks op

Bijna de helft van de bevolking wast hun dekbed niet, maar hangt het buiten. De koude lucht fungeert als wasmachine.

2. Ga voor twee dekbedden

Heb je een partner? Finnen gaan voor aparte dekbedden. Eén per persoon. Slim, want de temperatuur wordt beter gereguleerd en je hebt minder last van het draaien van de ander. Onderzoeken tonen aan dat stellen die dit doen, meer tijd in diepe slaap doorbrengen.

3. Lucht je slaapkamer, ook als het koud is

Laat je slaapkamerraam minstens vijftien minuten open staan vóór het slapengaan, zoals ze in Finland doen. Sommigen laten zelfs hun baby buiten slapen. Blootstelling aan de kou zou de lichaamstemperatuur beter reguleren, waardoor je lichaam tot rust komt.

4. Wandel vóór je eerste kop koffie

Finnen hebben een koffiepauzetraditie. Velen nemen hun eerste bakje troost bij de lunch, of terwijl ze in de natuur wandelen. Twintig minuten buiten met je koffie tijdens de lunch kan je circadiane ritme positief beïnvloeden, waardoor je alerter wordt. Als de avond dan nadert, daalt het cortisolniveau weer en komt de melatonine (het slaaphormoon) tevoorschijn.

5. Lucht ook je kussens

Ook kussens kun je regelmatig buiten luchten. Een op de vier mensen bewaart hun kussen langer dan twee jaar, maar het is gezonder om ze elke twee jaar te vervangen door frisse, nieuwe.

6. Onderga een saunasessie

Typisch een tip van het Finse volk, natuurlijk: de sauna. Ga je ’s avonds, dan ervaar je een positief effect op je slaapkwaliteit en -duur. Het ontspant je spieren tijdens de slaap en je ligt minder te woelen.

7. Warm bad

Ook een warm bad voor het slapengaan kan wonderen doen, volgens de Finnen. Voeg een paar druppels kalmerende essentiële oliën toe, zoals lavendel, kamille of eucalyptus, om je cortisolspiegel (het stresshormoon) te verlagen.

Meer lezen

Tip voor als je niet kunt slapen: nachttekenen.
Ook volwassenen hebben er baat bij: verhaaltjes voor het slapen gaan.
Beter slapen: helpt een verzwaringsdeken echt?

Tekst Nika Heijne  Bronnen Happy Beds, Nature.com, hln, Polar, Healthland.time.com  Fotografie Unsplash/Gregory Pappas

Gepubliceerd op 23 februari 2024

Scroll naar boven