Beter slapen tijdens de lente en zomer: 7 tips

Tijdens de warme en lichte avonden kan het lastig zijn om in te dommelen. Buurtfeestjes gaan langer door en de vogels fluiten nog lang en weer vroeg. Een aantal tips om beter te slapen tijdens de lente en zomer.

Eindeloos liggen woelen, zweten, ongeduldig worden… Uit verschillende onderzoeken blijkt dat we minder goed slapen vanaf het moment dat de lente begint, volgens een artikel van The Guardian. Daarom schakelde de Britse krant verschillende slaapexperts in.

7 tips om beter te slapen tijdens de lente en zomer

1. Probeer de rust te bewaren

Als het heel warm is, is het normaal dat je een paar mindere nachten maakt, volgens Allie Hare, slaapconsultant bij het Royal Brompton Hospital in Londen. De kunst is volgens haar om dit te accepteren en er niet zenuwachtig van te worden. Want: “Zodra je bewust gaat proberen te slapen, slaap je niet,” vertelt de slaapexpert. Wel voegt Hare hieraan toe dat het bij langdurige slapeloosheid belangrijk is om langs de huisarts te gaan.

2. Zoek ’s ochtends vroeg het licht op

Doordat het ’s avonds langer licht is, raakt onze biologische klok van slag, vertelt Guy Leschziner, hoogleraar neurologie en slaapgeneeskunde en werkzaam voor Guy’s Hospital in Londen. Leschziner tipt daarom om ’s ochtends na het wakker worden meteen fel licht op te zoeken. Daardoor kun je ’s avonds sneller slaperig worden. “En vergeet niet dat het licht van schermen – het hele jaar door – ook een negatief effect heeft op ons biologische ritme,” vertelt Leschziner.

3. Maak je slaapkamer donker

Misschien een open deur. Maar je lichaam maakt het slaaphormoon melatonine aan wanneer het minder licht is. (Verduisterende) gordijnen of een slaapmasker kunnen hiervoor een goede oplossing zijn, volgens slaapconsultant Allie Hare. “Maar,” zegt Hare, “het hoeft echt niet pikdonker te zijn. Sommige mensen proberen krampachtig elk lichtkiertje te blokkeren, dat is niet nodig. Het gaat erom dat het felste licht gedimd wordt.”

4. Zorg voor koelte

Voor de meeste mensen is de beste slaapkamertemperatuur tussen de zestien en achttien graden, volgens hoogleraar Guy Leschziner. Bij hitte raadt hij aan om een vochtige doek over een ventilator te hangen. De ruimte zal daardoor afkoelen.

5. Douch lauw voor het slapengaan 

Hoe verleidelijk het ook is om bij hitte een koude douche te nemen, dit is niet goed voor de nachtrust, volgens Leschziner. Onze lichaamstemperatuur kan minder goed dalen doordat onze bloedvaten samentrekken bij kou. “Bij een warme of lauwe douche verwijden onze bloedvaten juist, waardoor we warmte beter kwijt kunnen,” zegt Leschziner.

6. Houd het hoofd koel

“Een warm lichaam maakt niet uit, zolang je hoofd maar koel is,” aldus Jim Horne, voormalig hoogleraar psychofysiologie aan de Loughborough University. Je kunt een raam openzetten of ventilator gebruiken. Bijkomend voordeel van de ventilator: het geluid, ook wel ‘white noise’ genoemd, is voor veel mensen rustgevend.

7. Verander gewoontes

In de zomer drinken we meer alcohol en cafeïne, eten we later en gaan we later naar bed. Dit zijn allemaal zomerse gewoontes die een negatieve invloed op onze nachtrust hebben, volgens Allie Hare. Haar belangrijkste tips: mate en regelmaat. Ook ’s avonds nog gaan sporten en middagdutjes doen, kunnen een negatief effect hebben op slaap.

Meer lezen

In het artikel van The Guardian vind je nog meer tips en achtergrondinformatie.
Ook volwassenen hebben er baat bij: een verhaaltje voor het slapengaan.
Meer rustmomenten: drie vragen om aan jezelf te stellen.

Tekst Ruby Wijdenbosch  Bron The Guardian  Fotografie Jordan Bauer/Unsplash.com
Gepubliceerd op 1 juli 2022, laatst bewerkt op 9 april 2024

Scroll naar boven