Breuk met Kanye West kost Adidas 400 miljoen omzet

De breuk met rapper Ye, vooral nog bekend als Kanye West, heeft Adidas in het eerste kwartaal van dit jaar 400 miljoen euro aan omzet gekost. Het Duitse sportschoenenmerk verbrak eind oktober de banden met de Amerikaanse rapper, nadat die op sociale media antisemitische berichten had geplaatst.

Voor Adidas had Kanye West de succesvolle schoenenlijn Yeezy opgezet. In het eerste kwartaal zonder deze sneakers zag Adidas in Noord-Amerika, China en Europa een omzet van honderden miljoenen verdampen, zo maakte het bedrijf vandaag bekend bij de cijfers over deze periode.

“Het verlies van het Yeezy-merk doet ons natuurlijk pijn”, zei de in januari van concurrent Puma overgekomen ceo Bjørn Gulden in een toelichting. Uit de cijfers bleek verder dat Adidas na de breuk met Kanye West nog voor 1,2 miljard euro aan onverkochte Yeezy-sneakers in het magazijn heeft liggen.

Als Adidas die alsnog zou verkopen, dan zou het hiervoor een vergoeding aan de rapper moeten betalen. Een ander merkje erop naaien wil Adidas niet, maar ook vernietigen is uit duurzaamheidsoverwegingen geen optie. “Het bedrijf blijft de mogelijkheden bekijken”, laat Adidas slechts weten over wat het nu aan moet met de voorraad.

Door de breuk met de rapper zal Adidas over heel dit jaar ongeveer een half miljard euro aan omzet mislopen, verwacht de schoenenproducent. Ondanks het gemis van de Yeezy-inkomsten, boekte Adidas over de eerste drie maanden van dit jaar met 60 miljoen euro toch een hogere operationele winst dan waar analisten vooraf op hadden gerekend. Op de beurs opende het aandeel Adidas daarom flink hoger.

Scroll naar boven