Gevoelens als vriend zien (en niet als vijand), hoe doe je dat?

Het zijn niet de gebeurtenissen in je leven die je (on)tevreden maken, het is jouw perceptie op die gebeurtenissen, aldus bestsellerauteur Mo Gawdat. En die perceptie, die bepaal jij zelf.

Dat onze opvattingen over emoties en gebeurtenissen bepalen hoe we ons voelen, ligt de laatste jaren onder een wetenschappelijk vergrootglas, schrijft wetenschapsjournalist Francine Russo in Scientific American. En dat is maar goed ook, want uit onderzoek blijkt bijvoorbeeld dat mensen die hun emoties zien als iets waar ze invloed op hebben, een betere mentale gezondheid hebben.

Verander je perceptie

Volgens Gawdat, die meerdere boeken schreef over geluk en de strenge stem in je hoofd, is geluk een keuze. Wat er ook gebeurt, jij bepaalt hoe je de gebeurtenis waarneemt, erop reageert en daarmee hoe je je voelt, legt hij uit in de podcast The Diary Of A CEO. Jij bent verantwoordelijk voor je eigen emoties.

“De enige manier waarop je je beter kunt voelen, is als je kiest om anders naar een situatie te kijken,” vertelt Gawdat. “Om je focus te verschuiven en je waarneming van de gebeurtenis te veranderen.”

Emoties zijn informatie

Dat betekent overigens niet dat onprettige emoties er niet mogen zijn. Emoties zijn informatie, met name die onprettige. Vanuit evolutionair oogpunt gezien, maakt een negatieve emotie je alert op potentieel gevaar.

Door je er bewust van te zijn dat emoties, positief of negatief, er zijn om je te helpen, kun je ze gemakkelijker in een ander daglicht zien, leren accepteren en benaderen als vriend in plaats van als vijand. Ze bewijzen je een dienst.

Zie je gevoelens als je beste vriend

Dat dat een goed idee is, blijkt uit Amerikaans onderzoek: wie z’n gevoelens ziet als nuttige informatie die je verder helpt, lijkt beter met z’n emoties om te kunnen gaan en voelt zich beter.

Train je hersenen om anders naar gebeurtenissen te kijken en probeer je emoties te zien als vrienden die het beste met je voorhebben. Wat daarbij helpt? Dankbaarheid is volgens Gawdat een van de belangrijkste blijmakers die er is. Het leert je om te focussen op het positieve en vermindert zo de impact van het negatieve.

Meer lezen

5 vragen van een psycholoog om je gevoelens beter te begrijpen.
Emotionele flexibiliteit: afstand nemen van gevoelens die in de weg zitten.
Hoe zelfliefde je helpt bij die strenge stem in je hoofd.

Tekst Lisanne van Marrewijk  Fotografie Getty Images/Klaus Vedfelt
Gepubliceerd op 1 februari 2024

Scroll naar boven