Hoe weet je wanneer je klaar bent met therapie? Zo ‘maak je het uit’

Hoe weet je dat je klaar bent met therapie? Oftewel: hoe en wanneer ‘maak je het uit’ met je psycholoog? 

Je hebt er een aantal sessies op zitten en denkt: misschien heb ik alles geleerd wat er te leren valt. Maar besluiten om te stoppen met therapie kan spannend zijn. Je kunt het het gevoel hebben dat je er plotseling ‘alleen’ voor staat. Je vertelt je therapeut misschien meer dan je geliefde of vrienden en plots scheiden jullie wegen.

Volgens Derek Seward, hoogleraar therapie aan de Universiteit van Syracuse in Amerika, is het beëindigen van je therapie een belangrijk onderdeel van je behandeling. In een artikel voor The New York times vertelt hij dat zo’n beëindiging een mooie kans is om de lessen die je geleerd hebt, in de praktijk te brengen.

Hoe beëindig je je therapie op een gezonde manier – ghosting is in ieder geval níét de oplossing – en wanneer weet je dat je er klaar voor bent? Een aantal therapeuten geeft in hetzelfde artikel tips.

Zo maak je het uit met je therapeut

Vraag jezelf af of je je doel behaald hebt

Ga terug naar je hulpvraag. Waarom had je in eerste instantie een psycholoog nodig? Vraag jezelf af of je op dit moment genoeg handvatten hebt om het zelf te doen. Afhankelijk van je antwoord, ben je klaar om de therapie te beëindigen.

Bedenk hoe je het zonder je psycholoog wilt doen

Kun je ook als de therapie geëindigd is nog af en toe een vraag stellen aan je psycholoog? Wat doe je als je (weer) in een crisis belandt en hoe ga je voortaan om met bepaalde triggers? Door dit met je psycholoog te bespreken, bereid je je goed voor op het moment dat je het weer ‘zelf’ gaat doen. Speel bijvoorbeeld een rollenspel met je therapeut om te kijken hoe je je geleerde lessen in bepaalde situaties in de praktijk brengt.

Communiceer duidelijk

Of je nou weggaat omdat je hulpvraag beantwoord is of omdat je niet tevreden bent met de therapie of je psycholoog: het is altijd goed om te communiceren waaróm je iets doet. Zie het als een les in assertiviteit. Jij steekt er niet alleen iets van op, je psycholoog heeft ook wat aan je feedback.

Vier je laatste sessie

Door samen met je psycholoog terug te kijken op wat je allemaal geleerd hebt, bijvoorbeeld. En die aha-momenten samen te vieren. Dat je klaar bent met therapie is een mijlpaal, een succes. Daar mag je bij stilstaan.

Meer lezen

Journalist Raounak Khaddari ging in therapie voor vriendschapsverdriet. 
Waarom therapie verhelderend werkt. 
Maartje ging in lichaamsgerichte therapie: ‘Ik vond mezelf pas de moeite waard als ik presteerde.’

Tekst Bente van de Wouw  Bron The New York times  Fotografie Getty Images
Gepubliceerd op 29 november 2023

Scroll naar boven