Piekeren: zo kun je het verminderen

We piekeren heel wat af, zonder dat we dat eigenlijk willen. Hoe kun je minder tobben?

4 tips om piekeren te verminderen

Stel het piekerkwartier in
Bouw elke dag twee piekerkwartiertjes in. De overige tijd probeer je het negatief denken te stoppen. Zoek je piekergedachten bewust op en houd de tijd in de gaten. Zo structureer je je zorgen en word je niet de hele dag achtervolgd door negatieve gedachten.
Plus: vijftien vrolijke minuten
Je kunt ook elke dag een positief kwartier inbouwen. Ga in gedachten terug naar een gebeurtenis die je eerder gelukkig maakte: een avond op het strand, je verjaardagsfeest met vrienden, een picknick in het bos. Kijk in gedachten om je heen. Welke geuren rook je? Welke kleuren zag je? Wat voor geluiden waren er? Deze momenten zijn vakanties voor je piekerende geest.
Kom in beweging
Blijven je gedachten negatief, ga dan wandelen, sporten, schoonmaken of loop een blokje om. Bewegen leidt tot andere perspectieven, is gebleken uit onderzoek van de universiteit van Illinois. Mogelijk kom je door te bewegen tot een oplossing voor je problemen, zie je het opeens in een ander licht of kun je het getob juist even van je afzetten.
Laat los door reflectie
Weet je nog hoe je je eerder in je leven over van alles en nog wat druk kon maken? Waar je vreselijk tegen opzag of waar je teleurgesteld over was? Toch is het je waarschijnlijk gelukt om veel van die zorgen met succes weer los te laten. Realiseer je welke piekeronderwerpen je in het (verre) verleden wél met succes hebt kunnen loslaten.

Meer lezen

Onrust in je hoofd? Zo kalmeer je de gedachtestroom.
Constant piekeren en zorgen: hoe ga je om met een ‘worry burn-out’?
Hoe je kunt stoppen met piekeren (aldus wetenschappelijk onderzoek).

Tekst Irene Ras  Fotografie Umit Bulut/Unsplash
Gepubliceerd op 4 december 2020, laatst bewerkt op 18 maart 2024

Scroll naar boven