Categorieën
RSS feeds

Roadtrippen met een elektrische auto in de Eifel: zo doe je dat!

De vakanties staan weer voor de deur. Het is alweer juni en na de Pinksterdagen zullen velen zich al beginnen te verheugen op een paar weken zon, als ze dat nu al niet doen. Het aantal landgenoten dat in een elektrische bolide rondrijdt groeit aanzienlijk. Dit betekent dus ook dat steeds meer mensen met een EV op vakantie gaan. Dat is nog niet zonder uitdagingen. Vorig jaar ging ik zelf al een week naar de Alpen, op bezoek bij de Tour de France, met een EV. De uitdagingen waar je op een dergelijke reis voor komt te staan, zijn ook dit jaar nog altijd actueel. Zonder de juiste mindset en een goede planning (waar en wanneer kan en moet ik een laadpaal opzoeken) wordt de uitdaging nog veel groter en kan een rustgevende vakantie zomaar ontaarden in een stressvolle onderneming.

Roadtrippen door de Eifel met een Opel Mokka-e

Samen met een vriend maakte ik een roadtrip door de Eifel in een Opel Mokka-e. Een EV met een 50 kWh accupakket en een theoretisch bereik (WLTP) van 285 kilometer. Over de WLTP-cijfers is al veel gezegd en geschreven. In de praktijk komt het er op neer dat vrijwel geen enkele EV dat bereik ook daadwerkelijk waarmaken. In heuvelachtige gebieden, zoals de Eifel, speelt ook het continue klimmen en dalen een grote rol. Bergop gebruikt elke auto, ook een EV, meer energie dan op vlakke wegen. Tijdens onze tweedaagse roadtrip kwam het gemiddelde bereik van de Mokka-e uit op zo’n 200 kilometer.

BRON