Categorieën
Keuken

Verse rode bieten koken – bereidingstijd en tips

De rode biet is een zeer gezonde groente. Het is een frisse en ietwat zoete knol, die overigens familie is van de suikerbiet en de voederbiet. De kooktijd van de groente is wel relatief gezien lang, en als je rode bieten gaat koken of inmaken, krijg je zonder handschoenen rode vingers. De vraag blijft: Hoe lang moet je verse rode bieten koken?

Verse rode winterbieten kook je gaar in een ruime pan met water, met een beetje zout, suiker en azijn. Kook de bieten met schil en al, afhankelijk van de grootte, in 90 tot 120 minuten gaar.
Zomerbieten zijn iets minder fors van omvang en hebben iets minder tijd nodig, ongeveer 30 minuten.
Ook als je de bieten in blokjes snijdt kunnen ze korter gekookt worden.
Zomerbieten kunnen ook in de magnetron gegaard worden in ongeveer 7 minuten

Bij beide soorten bieten kan je testen of ze gaar zijn door er met een vork in te prikken. Gaat dit eenvoudig en zit de schil los, dan zijn de bietjes gaar. Test dit regelmatig vanwege de uiteenlopen kooktijden.

Welk type rode biet

De winterbiet is de meest bekende van de rode bieten, maar de iets minder forse zomerbiet wordt ook vaak in de keuken gebruikt.
Qua vorm en smaak zijn er overigens diverse soorten rode bieten, vaak rond van vorm zoals de vaak gekweekte Egyptische platronde. Maar er zijn veel meer soorten. Er bestaan ook varianten met langwerpige vormen en met geel en wit vruchtvlees. De gele exemplaren zijn frisser van smaak en worden vaak in een salade gebruikt. Een broertje van de rode biet is de snijbiet. Ook het loof van rode bieten kun je als snijbiet gebruiken. Het moet dan natuurlijk wel vers zijn. Het loof is zelf erg gezond.

Rode bieten zijn erg gezond

Bietjes zijn donkerrood en zitten bomvol vitaminen en goede stoffen. Er wordt zelfs gezegd dat de rode kleurstof, betanine, een geneeskrachtige werking heeft en de afweermechanismen in je lichaam versterkt.

Voorgekookte rode bietjes

Voorgekookte rode bietjes kun je direct uit de verpakking verwerken. Wel even het velletje eraf wrijven. Als je een Hollands potje met aardappelen, bietjes en vlees wilt maken snij dan de voorgekookte bietjes in kleine bokjes en kook ze dan zachtjes voor zo’n 2 tot 3 minuten in een laagje water met eventueel een snuf zout. Voor een smoothie kun je de voorgekookte bietjes gewoon in kleine blokjes snijden en in je blender verwerken.

Rode bieten verwerken in maaltijden

Rode bieten uit de oven.

Je kunt rode bieten makkelijk roosteren, bijvoorbeeld in de oven of op de grill. Daardoor wordt de grondsmaak nog wat verstrekt, en je kunt rode bieten makkelijk combineren met andere soorten bieten. Voor het roosteren kun je het beste jonge bietjes nemen, of snij de winterbiet na het koken in stukken. Zomerbietjes hioef je niet eerst te koken.

Het loof en de wortel verwijderen, en goed wassen.
De bietjes in aluminiumfolie wikkelen.
Op een rooster of op de bakplaat leggen, en bij 200 graden ongeveer 60 minuten roosteren.

Rode bieten wokken of roerbakken

Gekookte en schoongemaakte bietjes kun je, als deze in blokjes gesneden en van het velletje ontdaan zijn, ook mee wokken of roerbakken.
Kook de bieten dan wel ietwat korter dan een uur, zodat deze tijden het wokken of roerbakken niet tot moes gebakken worden.

Bietensoep, smoothie of stamppot

Twee, toch wel opmerkelijke, bereidingsmethoden zijn soep en stamppot. Bij stamppot is het natuurlijk typisch Nederland, want wij stampen letterlijk en figuurlijk alles. De bietensoep is wel iets aparts want deze kun je koud eten, we bedoelen dan de Russische koude Borsjtsj, maar er zijn ook tal van recepten om rode bieten in een warme soep te serveren. In dit geval moet je de kooktijd verminderen met de kooktijd van de soep. Ook kun je rode bieten goed gebruiken in een gezonde smoothe, en kun je er bietensap van maken.

Salade maken

Je kunt gekookte bietjes in blokjes of geraspt verwerken in diverse salades. Bijvoorbeeld in Marokkaanse bietensalade, maar ook in gemende salade.
Je kunt vaak zelf beslissen of je de bieten wilt raspen, in blokjes snijden, of in plakjes.
Natuurlijk wordt vaak bietensap gewoon gedronken. Een lekker gezond bietensapje heeft per 100millilter maar 40 calorieën. Wil je hem wat zoeter, voeg dan ananas, wortels en mango toe. Een paar druppels olijfolie helpt bij het beter opnemen van de vitamines.

Steeds vaker worden biet rauw gebruikt, en dat is gewoon mogelijk. Alleen kun je dan wat lastiger het velletje vanaf halen. Maak de bieten gewoon op dezelfde manier als bij het koken schoon, en schil de bietjes met een mesje of dunschiller.

vragen over rode bieten

Kun je rode bieten ook rauw eten?

Je kunt rode bieten prima rauw eten en verwerken in een koude salade, het enige waar je even op moet letten is dat je de schil er met een dunschiller afhaalt.

Zijn rode bieten gezond?

Rode bieten zijn gezond en met name populair bij sporters, er zit veel vitamine C in de rode biet en veel ijzer. Let er wel op dat je ook wel een flinke boost aan suiker binnenkrijgt als je veel rode bieten smoothies drinkt overigens.

Mensen vragen ook
Welke kruiden in rode bietjes?
Hoe schil je bieten?
Hoe lang duurt rode biet?
Is gekookte rode biet gezond?

Rode bietjes schoonmaken

Verse rode bieten kun je het beste niet te schillen, eigenlijk zou je moeten zeggen dat je rode bieten niet mág schillen als je ze wilt koken. Doe je dat namelijk wel dan zullen ze tijdens het koken enorm veel smaak verliezen en hun mooie rode kleur kwijtraken. Zodra de bieten hebben gekookt kun je die schil er overigens toch heel eenvoudig afpellen.

Dus niet meer dan even goed wassen onder wat warm water is voldoende voordat je de verse bieten gaat koken.

Mensen zochten ook naar

  • gesneden bietjes koken
  • rode bieten koken azijn
  • bieten koken laurier
  • rode biet koken en invriezen
  • rode bieten recept
  • rode bieten grootmoeders recept

Voedingswaarden Rode biet

Rode biet is rijk aan ijzer, vitamine C en mineralen.
 Voedingswaarde per 100 g
 Energie 40 kcal 167 kJ
 Vezels 2 g
 Koolhydraten 5 g
 Vet 0 g
 Eiwit 1 g
 Water 31 g

Verse bieten vers houden

Rode bietjes zijn een bijna vergeten groenten. Let er dus op dat je verse bieten koopt. Versheid herken je op het eerste gezicht aan de kleur. een bietje hoort rood te zijn. Een grauwe kleur duidt vaak op ouderdom. Pak vervolgens even een bietje in de hand. (Dat kan dus nauwelijks als ze in een zakje zitten!) Het bietje hoort kogelhard te zijn. Goed gekoeld zijn bietjes zelfs enkele weken houdbaar. Snijd bij bosbieten het blad eraf om ze te kunnen bewaren. Bewaar ze koel en bij voorkeur onverpakt. Liever in een oude krant dan in een plastic zak.

Bekijk ook:
Ja of nee: is het verstandig om spinazie opnieuw op te warmen?
Lifehacks: zó snijd je groente en fruit echt handig
Kipstoofpotje met seizoensgroenten | wat eten we vandaag?

BRON