7 tips om betere gesprekken te voeren

Het ene gesprek dat je voert, loopt lekkerder dan het andere. Hoe kan dat? En hoe kun je ervoor zorgen dat jij je gehoord voelt en dat je ook goed naar de ander luistert? Deze tips helpen je op weg. 

Flow samen met ICM opleidingen & trainingen

Wat voor luisteraar ben jij in een gesprek? Luister je echt goed naar wat de ander zegt of denk je terwijl de ander praat vooral aan wat je zelf wilt gaan zeggen? En is de uitkomst van een gesprek altijd naar je zin of heb je soms het gevoel dat je niet helemaal uit de verf kwam? Of het nu op werkgebied is of in je privéleven, (nog) beter leren communiceren is een cadeau voor jezelf en voor je gesprekspartners.

# 1 Leer actief te luisteren

Goed luisteren is een kunst, hoor je weleens. Het is gelukkig wel een kunst die aan te leren is, door jezelf erin te trainen actief in het gesprek te staan. Je neemt dan niet alleen tot je wat de ander zegt, maar je bent er met je volle aandacht bij, stelt vragen en je vat af en toe samen wat je gehoord hebt, zodat je zeker weet dat je het goed begrepen hebt. Op deze manier voelt de ander zich gehoord, waardoor je tot een prettiger en constructiever gesprek komt. Dit wordt ook wel het LSD-model genoemd, wat staat voor luisteren, samenvatten en doorvragen.

# 2 Varieer in de manier van vragen stellen

Wees je er bewust van dat er verschillende vraagsoorten zijn: open, gesloten, doorvraag, meerkeuze en suggestief. Elke vraagsoort heeft zijn eigen voor- en soms ook nadelen. Het is goed om tijdens het gesprek steeds afwegingen te maken welke op dat moment het effectiefst is. Zo nodigt een open vraag (‘hoe vond je mijn presentatie?’) uit om over een bepaald onderwerp uit te wijden. Maar dan heb je als vragensteller minder grip op de loop van het gesprek. Een gesloten vraag (‘vond je mijn presentatie goed?’) leidt niet direct tot diepgang, maar wel tot een snel antwoord en duidelijkheid.

# 3 Geef de ander ruimte

Iemand de kans geven om zijn of haar verhaal te doen betekent ook: iemand niet te snel onderbreken en niet voor diegene invullen wat hij of zij wil zeggen. Stiltes laten vallen is beslist geoorloofd, dat geeft de ander de kans om gedachten te ordenen en zorgt ervoor dat hij of zij zich niet opgejaagd voelt.

# 4 Oordeel niet

Voorkom dat je uitspraken of gedragingen van de ander meteen gaat interpreteren. Houd een open vizier. Als je je laat leiden door aannames, meningen of oordelen loop je het gevaar te handelen vanuit emotie. Dan verlies je de controle of werk je misverstanden in de hand. Probeer de boodschap van de ander zo zuiver mogelijk te ontvangen.

# 5 Verdiep je in de Roos van Leary

De Roos van Leary is een gedragsmodel dat je kan helpen een gesprek beter te laten verlopen. Hierbij gaat het niet zozeer over de inhoud van het gesprek, maar over het resultaat. Het helpt je de regie te houden. Je focust op wat de ander doet en zegt en speelt daarop in. Het Leary-model gaat ervan uit dat het gedrag van de ene gesprekspartner een bepaald gedrag van de ander uitlokt. Door helder te hebben hoe dat werkt en wat je wilt bereiken, kun je het gesprek beïnvloeden. Vooral door het strategisch inzetten van non-verbale middelen – je houding, je mimiek, de toon – kun je het gesprek de kant op dirigeren die voor jou gunstig uitpakt. Meer weten over dit model? Neem dan een kijkje op de site van ICM.

# 6 Wees authentiek en integer

Wil je iets bereiken, dan kun je het gesprek beïnvloeden en sturen, zoals met de Roos van Leary. Blijf daarbij ver weg van manipulatie. Alleen door integer te blijven kun je een gesprek voeren waarbij beide personen zich prettig en gehoord voelen.

# 7 Volg een training

Wil je echt betere gesprekken leren voeren, denk dan aan een training. ICM biedt de training ‘Effectief communiceren’ aan, waarbij je je verdiept in communicatie- en luisterniveaus, oefent met actief luisteren en leert hoe je de Roos van Leary toepast.

Meer informatie over de training Effectief communiceren vind je op icm.nl

Tekst: de commerciële redactie

Scroll naar boven